METADATI
Questo articolo è stato sottoposto a double blind peer review
autore: Eduardo Grillo (Università di Siena (IT))
L’utopia della comunicazione: cibernetica e arte informale
lingua: italiano
data di pubblicazione: novembre 2017
abstract: Philippe Breton’s appealing theory (L’utopie de la communication) places the birth of the communication society in the Forties of the last century, and recognises it as a post-traumatic value, come to light following the horrors of World War II. The cybernetic scientists, Breton’s book main characters, actually insisted on proposing a notion of information which is able to reduce the communication ambiguities. The model is the machine, indifferent towards the irrational tendencies of humans. The man itself needs to become transparent and fully communicating in order to guarantee the social self-regulation. Informal artists are motivated by the same concerns and by the same interest in communication, but through the expression of an alternative model: the conversation – actually an indefinite and informal form. The uncertain and vague artistic forms of the period can be seen as an invitation to an open dialogue. As long as the typical utopian season of the immediate post-war period lasted, communication has been inserted within the production process and put at the consumer culture disposal. Then the informal disappeared, replaced by Pop Art, which has put under the spotlight the new protagonists of history: the serial object and our relationship with it.
keywords: post wwii, informal art, utopia, communication, conversational model
OCULA-FluxSaggi-GRILLO-L-utopia-della-comunicazione-cibernetica-e-arte-informale.pdf ➞ PDF [322Kb]
DOI: 10.12977/ocula84
citazione: Eduardo Grillo, L’utopia della comunicazione: cibernetica e arte informale, "Ocula", vol.18, novembre 2017. DOI: 10.12977/ocula84
Ocula.it pubblica saggi di ricerca semiotica, in particolare applicata alla comunicazione e alla cultura, è aperta al dialogo con altri campi di ricerca e accoglie contributi che provengono da ogni ambito delle scienze umane e sociali.
Comitato Scientifico
Giovanni Baule (Politecnico di Milano, Dipartimento di Design)
Anne Beyaert-Geslin (Université Bordeaux- Montaigne, France)
Giovanni Boccia Artieri (Libera Università di Urbino Carlo Bo)
Vanni Codeluppi (Università Iulm, Milano)
Marcel Danesi (University of Toronto, Canada) president from 2014
Bernard Darras (Université Paris 1, Panthéon-Sorbonne, France)
Alessandro Duranti (University of California Los Angeles, USA)
Guido Ferraro (Università di Torino)
Roberto Grandi (Università di Bologna)
Gianfranco Marrone (Università di Palermo)
Pino Paioni (1920-2013) (Università di Urbino) president from 2009 to 2013
Guglielmo Pescatore (Università di Bologna)
Susan Petrilli (Università di Bari)
Isabella Pezzini (Università La Sapienza di Roma)
Maria Pia Pozzato (Università di Bologna)
Andrea Semprini (Université de Lille, France; Iulm, Milano)
Alessandro Zinna (Université de Toulouse 2, France)
Redazione
Coordinatore redazionale: Cinzia Bianchi (cinzia.bianchi@unimore.it) from 2017 to 2019
Salvatore Zingale (salvatore.zingale@polimi.it) from 2012 to 2017
Andrea Bernardelli (andrea.bernardelli@unife.it)
Cinzia Bianchi (cinzia.bianchi@unimore.it)
Michela Deni (michela.deni@gmail.com)
Nicola Dusi (nicolamaria.dusi@unimore.it)
Francesco Galofaro (galofaro_francesco@hotmail.com)
Davide Gasperi (davide@davidegasperi.it)
Valentina Manchia (valentina.manchia@gmail.com)
Antonella Mascio (antonella.mascio@unibo.it)
Federico Montanari (federico.mont@gmail.com)
Valentina Pisanty (valentina.pisanty@unibg.it)
Giampaolo Proni (giampaolo.proni@unibo.it)
Ruggero Ragonese (ruggero.ragonese@unimore.it)
Stefano Traini (straini@unite.it)
Salvatore Zingale (salvatore.zingale@polimi.it)