Questo articolo è stato sottoposto a double blind peer review
Questo articolo è stato pubblicato in: Ocula 15, Commemorating Charles S. Peirce (1839-1914): Interpretive Semiotics and Mass Media
autore: Giacomo Festi (NABA, Nuova Accademia delle Belle Arti, Milano (IT))
Le valenze diffrante del segno in interfaccia. Instagram vs Flickr alla luce di una rilettura peirciana
lingua: italiano
data di pubblicazione: novembre 2014abstract: In a bid to actualize some aspects of Peirce’s thought for the analysis of cultural contemporary phenomena, this article tests a re-reading that crosses the Peircean approach with the semiotic proposals of Fontanille and Basso. The typology of signs from the Speculative Grammar is re-interpreted as a mapping of the modes by which a sign acquires a semantic value, in relation to, on the one hand, expression and content, and on the other to the different fields of experience where a sign is set (image, situation and culture). The resulting values are analytically tested by comparative contrast with two contemporary apps: Instagram and Flickr, dedicated to a cultural object that was dear to Peirce: photography. The application of filters and tags, in particular, stimulates the exploration of the range of semantic values signs assume around and inside the photographic object when set in an interface.
keywords: peirce, fotografia, segno, interfaccia, instagram, flickr, speculative grammarcitazione: Giacomo Festi, Le valenze diffrante del segno in interfaccia. Instagram vs Flickr alla luce di una rilettura peirciana, "Ocula", vol.15, n.15, novembre 2014. DOI: 10.12977/ocula33
Ocula.it pubblica saggi di ricerca semiotica, in particolare applicata alla comunicazione e alla cultura, è aperta al dialogo con altri campi di ricerca e accoglie contributi che provengono da ogni ambito delle scienze umane e sociali.