home page
 
METADATI


Questo articolo è stato sottoposto a double blind peer review

autore: Stefano Traini (Facoltà di Scienze della Comunicazione, Università di Teramo (IT))

The slow pace of change in advertising: new family types in advertisements for people carriers

lingua: inglese

data di pubblicazione: luglio 2018

abstract: The aim of this article is to examine in the context of today a theory put forward by Umberto Eco in 1968 (in his book La struttura assente [The Absent Structure]). Eco stated that advertising does not increase public understanding and is simply a consolatory art. In this paper I shall analyse a number of advertisements (made between 2009 and 2014) for 5 different models of people carrier to see what type of families are portrayed and how, in order to see if Eco’s theory still holds true. The analyses in fact show that the way families are portrayed in advertising continues to favour traditional models and values, even though there are some indications of social changes that are taking place. In addition, as recent sociosemiotic studies have shown, advertising communication has a dual social and commercial status that obliges it to move slowly: so while it can portray innovations and increase public understanding, this must be done without any destabilizing effects and therefore must always take place very gradually.

keywords: semiotics, advertising, consumption, seciosemiotics, semiotica, pubblicità, consumo, sociosemiotica

OCULA-FluxSaggi-TRAINI-The-slow-pace-of-change-in-advertising.pdf ➞ PDF [363Kb]

DOI: 10.12977/ocula2018-6

citazione: Stefano Traini, The slow pace of change in advertising: new family types in advertisements for people carriers, "Ocula", vol.19, luglio 2018. DOI: 10.12977/ocula2018-6

Materiali allegati:
Spot Renault Scenic > file mp4 [3,553Mb]
Spot Ford C-Max > file mp4 [2,153Mb]
Spot Toyota Verso > file mp4 [2,375Mb]
Spot Citroen Picasso > file mp4 [2,383Mb]
Spot Peugeot 5008 > file mp4 [1,646Mb]

  

 

Ocula.it pubblica saggi di ricerca semiotica, in particolare applicata alla comunicazione e alla cultura, è aperta al dialogo con altri campi di ricerca e accoglie contributi che provengono da ogni ambito delle scienze umane e sociali.

Comitato Scientifico

Giovanni Baule (Politecnico di Milano, Dipartimento di Design)
Anne Beyaert-Geslin (Université Bordeaux- Montaigne, France)
Giovanni Boccia Artieri (Libera Università di Urbino Carlo Bo)
Vanni Codeluppi (Università Iulm, Milano)
Marcel Danesi (University of Toronto, Canada) president from 2014
Bernard Darras (Université Paris 1, Panthéon-Sorbonne, France)
Alessandro Duranti (University of California Los Angeles, USA)
Ruggero Eugeni (Università Cattolica del Sacro Cuore , Milano)
Guido Ferraro (Università di Torino)
Roberto Grandi (Università di Bologna)
Gianfranco Marrone (Università di Palermo)
Pino Paioni (1920-2013) (Università di Urbino) president from 2009 to 2013
Guglielmo Pescatore (Università di Bologna)
Susan Petrilli (Università di Bari)
Isabella Pezzini (Università La Sapienza di Roma)
Maria Pia Pozzato (Università di Bologna)
Andrea Semprini (Université de Lille, France; Iulm, Milano)
Alessandro Zinna (Université de Toulouse 2, France)


Redazione

Coordinatore redazionale: Cinzia Bianchi (cinzia.bianchi@unimore.it) from 2017 to 2019

Andrea Bernardelli (andrea.bernardelli@unife.it)
Cinzia Bianchi (cinzia.bianchi@unimore.it)
Michela Deni (michela.deni@gmail.com)
Nicola Dusi (nicolamaria.dusi@unimore.it)
Francesco Galofaro (galofaro_francesco@hotmail.com)
Davide Gasperi (davide@davidegasperi.it)
Valentina Manchia (valentina.manchia@gmail.com)
Antonella Mascio (antonella.mascio@unibo.it)
Federico Montanari (federico.mont@gmail.com)
Valentina Pisanty (valentina.pisanty@unibg.it)
Giampaolo Proni (giampaolo.proni@unibo.it)
Ruggero Ragonese (ruggero.ragonese@unimore.it)
Stefano Traini (straini@unite.it)
Salvatore Zingale (salvatore.zingale@polimi.it)


 
 
Puoi contribuire alle nostre attività con una donazione compiuta in modo sicuro via carta di credito o PayPal








ISSN 1724-7810   |   DOI: 10.12977/ocula

Ocula aderisce ai principi della Budapest Open Access Initiative (BOAI)

Ocula è indicizzato da Directory Open Access Journal (DOAJ) e Google Scholar

I contenuti di questo sito sono rilasciati secondo la formula di licenza Creative Commons (BY-NC-ND) 

  |  Privacy  |  Ocula.it è pubblicato da Associazione Ocula, via Berti 2, 40131 - Bologna