Questo articolo è stato sottoposto a double blind peer review
autore: Andrea Bernardelli (Dipartimento di filosofia, scienze sociali, umane e della formazione, Università di Perugia (IT))
Melodramma e realismo in Gomorra. La serie
lingua: italiano
data di pubblicazione: novembre 2017abstract: The new protagonists of TV series, in recent years productions, are not any more “heroes without blemish and without fear”, but “complex” antiheroes. They are characters more and more realistic. This effect is obtained through the fictional representation of their particularly cruel and immoral behaviors. But which kind of narrative devices allows the viewer to stand and accept the wrong behaviors of these rough characters? This essay will start from Margrethe Bruun Vaage’s (2013) thesis, trying to show how the dialectics between realistic narrative content and a fictional (melodramatic) way of representation could be the key concept to understand the viewer’s engagement. That is, the principal aim of the essay is to outline how viewers engage with the protagonists of strongly realistic, uncanny and disturbing TV series. The Italian TV series "Gomorra" will be taken into account as a specific case-study. As a matter of fact, this TV series has been widely criticized specifically for its strong and almost disturbing realism.
keywords: serie tv, narrazione televisiva, antieroe, toni narrativi, ricezione, gomorracitazione: Andrea Bernardelli, Melodramma e realismo in Gomorra. La serie, "Ocula", vol.18, novembre 2017. DOI: 10.12977/ocula85
Ocula.it pubblica saggi di ricerca semiotica, in particolare applicata alla comunicazione e alla cultura, è aperta al dialogo con altri campi di ricerca e accoglie contributi che provengono da ogni ambito delle scienze umane e sociali.