Questo articolo è stato sottoposto a double blind peer review
Questo articolo è stato pubblicato in: Ocula 18, Street art: iconoclastia e istituzionalizzazione
autore: Damiano Razzoli (Dipartimento di Comunicazione ed Economia, Università di Modena e Reggio Emilia (IT))
Sulla digitalizzazione della street art. Linee guida per un’analisi del museo virtuale Reggiane Urban Gallery
lingua: italiano
data di pubblicazione: settembre 2017abstract: Reggiane Urban Gallery is a virtual museum based on the abandoned industrial plant of ex-Officine Reggiane in Reggio Emilia, now in restoration. Along the years the place has become an open space for local and national street-artists. The aim of this paper is to analyze the use of virtual reality and navigable interface as a solution for the conservation of the Street Art, in relation to the fact that many pieces would have been lost due to the demolition of several walls. Also, the analysis proposes guidelines for a digitalization of Street Art that could prevent the displacement of situated Street Art pieces in museums and encourage the creation of street art locative media museum, supported on four concepts – dispositive/device, locativity, topographic database, interface - and one discoursive feature designing the mediated experience of urban crossing practices: the mimetical relation between the software cultural components and Street Art.
keywords: street art, realtà virtuale, città, mapping, museo, digital humanities, dispositivo, locative media, database, interfaccia, virtual reality, city, mapping, museum, dispositive, interfacecitazione: Damiano Razzoli, Sulla digitalizzazione della street art. Linee guida per un’analisi del museo virtuale Reggiane Urban Gallery, "Ocula", vol.18, n.18, pp.123-153, settembre 2017. DOI: 10.12977/ocula80
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