home page
 
METADATI


Questo articolo è stato sottoposto a double blind peer review

Questo articolo è stato pubblicato in: Ocula 16, Semiotica del discorso economico

autore: Tiziana Barone (Dipartimento di Comunicazione e Ricerca sociale, Università di Roma La Sapienza (IT))

Controtendenza del retail nella crisi del nuovo millennio

lingua: italiano

data di pubblicazione: dicembre 2015

abstract: Just like Language and Kinship Relations, Economy is an effective system in which the relations between its various components make up and transform the components themselves. Such systematic relationships have a narrative nature because the subjects who take part in this system construct, deconstruct and reconstruct their identities in relation to other people with whom they are in contact in a sometimes contractual, sometimes controversial way. In this system of signification two different forms of human experience interact: the sensitive dimension (economic and productive practices) and the intelligible one (concerning the economic values of a brand). In recent years the ongoing economic crisis has provoked a particular countertendency in a key area of the economic system such as retailing.
If we apply narrativity as an explanatory principle, we may interpret the crisis as a sort of Anti-Subject whose narrative programme clashes with that of the company (considered as the Subject): the latter will implement programmes that will allow it to be separated from the Actant-Object, namely the failure of the company. Some of these tactics involve the closure of retail outlets and the general reduction of costs, through the use of web resourcesand social campaigns. The economic environment and the subjective experiences are thus modified; there is a variation in trends definition concerning the way in which they are received and accepted. The trend identifies an emerging micro-universe “capable of bringing together attitudes and behaviours” (Ceriani, 2007) which extends transversely; a continuous tension between existing values and uses of society which pursue the same rate of mutation.

keywords: discorso economico, economic discourse

OCULA16-Barone ➞ PDF [4,976Mb]

citazione: Tiziana Barone, Controtendenza del retail nella crisi del nuovo millennio, "Ocula", vol.16, n.16, dicembre 2015.

  

 

Ocula.it pubblica saggi di ricerca semiotica, in particolare applicata alla comunicazione e alla cultura, è aperta al dialogo con altri campi di ricerca e accoglie contributi che provengono da ogni ambito delle scienze umane e sociali.

Comitato Scientifico

Anne Beyaert-Geslin (Université Bordeaux- Montaigne, France)
Marcel Danesi (University of Toronto, Canada) president from 2014
Bernard Darras (Université Paris 1, Panthéon-Sorbonne, France)
Alessandro Duranti (University of California Los Angeles, USA)
Guido Ferraro (Università di Torino)
Roberto Grandi (Università di Bologna)
Pino Paioni (1920-2013) (Università di Urbino) president from 2009 to 2013
Susan Petrilli (Università di Bari)
Maria Pia Pozzato (Università di Bologna)
Andrea Semprini (Université de Lille, France; Iulm, Milano)
Alessandro Zinna (Université de Toulouse 2, France)


Redazione

Coordinatore redazionale: Salvatore Zingale (salvatore.zingale@polimi.it) from 2012 to 2017

Cinzia Bianchi (cinzia.bianchi@unimore.it)
Michela Deni (michela.deni@gmail.com)
Nicola Dusi (nicolamaria.dusi@unimore.it)
Francesco Galofaro (galofaro_francesco@hotmail.com)
Davide Gasperi (davide@davidegasperi.it)
Valentina Manchia (valentina.manchia@gmail.com)
Antonella Mascio (antonella.mascio@unibo.it)
Federico Montanari (federico.mont@gmail.com)
Valentina Pisanty (valentina.pisanty@unibg.it)
Giampaolo Proni (giampaolo.proni@unibo.it)
Ruggero Ragonese (ruggero.ragonese@unimore.it)
Stefano Traini (straini@unite.it)
Salvatore Zingale (salvatore.zingale@polimi.it)


 
 
Puoi contribuire alle nostre attività con una donazione compiuta in modo sicuro via carta di credito o PayPal








ISSN 1724-7810   |   DOI: 10.12977/ocula

Ocula aderisce ai principi della Budapest Open Access Initiative (BOAI)

Ocula è indicizzato da Directory Open Access Journal (DOAJ) e Google Scholar

I contenuti di questo sito sono rilasciati secondo la formula di licenza Creative Commons (BY-NC-ND) 

  |  Privacy  |  Ocula.it è pubblicato da Associazione Ocula, via Berti 2, 40131 - Bologna