home page
 
METADATI


Questo articolo è stato sottoposto a double blind peer review

Questo articolo è stato pubblicato in: Ocula 15, Commemorating Charles S. Peirce (1839-1914): Interpretive Semiotics and Mass Media

autore: Emanuele Fadda (Dipartimento di Studi Umanistici (DSU), Università della Calabria (IT))

Esprit de corps. Sulla rilevanza della nozione peirceana di ‘persona’ per lo studio della nozione di ‘identità’ nei social media

lingua: italiano

data di pubblicazione: novembre 2014

abstract: This contribution is the first survey on the relevance and the possible fertility of the notion of “person(ality)” as emerging from Peirce’s cosmologic and metaphysical essays published on The Monist in the 1890s (see CP 6.268 ff.) and set in the frame of some semiotic and socio-psychologic questions connected to the New Media. The article is preceded by a short reflection on the peculiar way some Peircean terms can be set in the semiotic debate. My proposal consists in the application to the study of identity management in today’s social networks (in particularly Facebook). Both the pars destruens (radical devaluation of individuality) and the pars construens (the idea of person as “coordination and connection of ideas”), together with their intersections, help us draw a perspective (based on the notion of continuity) that may support us in focusing on the most recent trends of the social networks as, for instance, the progressive shrinking of the “private” dimension, and in particular the irruption – up to sheer invasion – of corporeality in the digital universe, though the body seemed, at the outset, to be banned or at least concealed. The Peircean devaluation of individuality implies, indeed, that the body is not more individual than the mind (as Rossella Fabbrichesi has recently and brilliantly shown), becoming at any time potentially available to public existence and fruition.

keywords: peirce, social networks, persona, individuo, identità, corpo

OCULA-15-PEIRCE-Fadda.pdf ➞ PDF [302Kb]

DOI: 10.12977/ocula32

citazione: Emanuele Fadda, Esprit de corps. Sulla rilevanza della nozione peirceana di ‘persona’ per lo studio della nozione di ‘identità’ nei social media, "Ocula", vol.15, n.15, novembre 2014. DOI: 10.12977/ocula32

  

 

Ocula.it pubblica saggi di ricerca semiotica, in particolare applicata alla comunicazione e alla cultura, è aperta al dialogo con altri campi di ricerca e accoglie contributi che provengono da ogni ambito delle scienze umane e sociali.

Comitato Scientifico

Anne Beyaert-Geslin (Université Bordeaux- Montaigne, France)
Marcel Danesi (University of Toronto, Canada) president from 2014
Alessandro Duranti (University of California Los Angeles, USA)
Guido Ferraro (Università di Torino)
Roberto Grandi (Università di Bologna)
Pino Paioni (1920-2013) (Università di Urbino) president from 2009 to 2013
Susan Petrilli (Università di Bari)
Maria Pia Pozzato (Università di Bologna)
Andrea Semprini (Université de Lille, France; Iulm, Milano)
Alessandro Zinna (Université de Toulouse 2, France)


Redazione

Coordinatore redazionale: Salvatore Zingale (salvatore.zingale@polimi.it) from 2012 to 2017

Cinzia Bianchi (cinzia.bianchi@unimore.it)
Michela Deni (michela.deni@gmail.com)
Nicola Dusi (nicolamaria.dusi@unimore.it)
Francesco Galofaro (galofaro_francesco@hotmail.com)
Davide Gasperi (davide@davidegasperi.it)
Valentina Manchia (valentina.manchia@gmail.com)
Antonella Mascio (antonella.mascio@unibo.it)
Federico Montanari (federico.mont@gmail.com)
Valentina Pisanty (valentina.pisanty@unibg.it)
Giampaolo Proni (giampaolo.proni@unibo.it)
Ruggero Ragonese (ruggero.ragonese@unimore.it)
Stefano Traini (straini@unite.it)
Salvatore Zingale (salvatore.zingale@polimi.it)


 
 
Puoi contribuire alle nostre attività con una donazione compiuta in modo sicuro via carta di credito o PayPal








ISSN 1724-7810   |   DOI: 10.12977/ocula

Ocula aderisce ai principi della Budapest Open Access Initiative (BOAI)

Ocula è indicizzato da Directory Open Access Journal (DOAJ) e Google Scholar

I contenuti di questo sito sono rilasciati secondo la formula di licenza Creative Commons (BY-NC-ND) 

  |  Privacy  |  Ocula.it è pubblicato da Associazione Ocula, via Berti 2, 40131 - Bologna