METADATI
Questo articolo è stato sottoposto a double blind peer review
Questo articolo è stato pubblicato in: Ocula 22, Be cool. Come nasce un'icona culturale
autore: Andrea Bernardelli (Dipartimento di filosofia, scienze sociali, umane e della formazione, Università di Perugia (IT))
Serie tv di culto, ovvero il culto delle serie tv. Protagonisti seriali come cult icons nell’epoca della complex tv
lingua: italiano
data di pubblicazione: aprile 2020
abstract: Last generation TV series – the Tv series of the last two decades – seem to be a true obsession for their audiences, to the point these series can be defined as cult series. The main element which raises such veneration is the protagonist’s figure, or of a character who becomes a cult icon, and the mechanisms that make this possible. So the question is whether a good marketing campaign suffices to create the worship of a TV series, or if on the contrary, we should also work on building up a protagonist that could become a cult icon for the audience. Can we determine which narrative strategies can induce this process? And how can a cult character be built in television series?
keywords: icona culturale, cultural icon, serie tv, personaggio narrativo, culto, narratologia, tv series, fictional character, media cult, narratology
OCULA-22-BERNARDELLI-Serie-tv-di-culto.pdf ➞ PDF [404Kb]
DOI: 10.12977/ocula2020-16
citazione: Andrea Bernardelli, Serie tv di culto, ovvero il culto delle serie tv. Protagonisti seriali come cult icons nell’epoca della complex tv, "Ocula", vol.21, n.22, pp.199-217, aprile 2020. DOI: 10.12977/ocula2020-16
Ocula.it pubblica saggi di ricerca semiotica, in particolare applicata alla comunicazione e alla cultura, è aperta al dialogo con altri campi di ricerca e accoglie contributi che provengono da ogni ambito delle scienze umane e sociali.
Comitato Scientifico
Giovanni Baule (Politecnico di Milano, Dipartimento di Design)
Anne Beyaert-Geslin (Université Bordeaux- Montaigne, France)
Giovanni Boccia Artieri (Libera Università di Urbino Carlo Bo)
Vanni Codeluppi (Università Iulm, Milano)
Marcel Danesi (University of Toronto, Canada) president from 2014
Bernard Darras (Université Paris 1, Panthéon-Sorbonne, France)
Alessandro Duranti (University of California Los Angeles, USA)
Ruggero Eugeni (Università Cattolica del Sacro Cuore , Milano)
Guido Ferraro (Università di Torino)
Roberto Grandi (Università di Bologna)
Gianfranco Marrone (Università di Palermo)
Pino Paioni (1920-2013) (Università di Urbino) president from 2009 to 2013
Guglielmo Pescatore (Università di Bologna)
Susan Petrilli (Università di Bari)
Isabella Pezzini (Università La Sapienza di Roma)
Maria Pia Pozzato (Università di Bologna)
Andrea Semprini (Université de Lille, France; Iulm, Milano)
Junji Tsuchiya (Waseda University, Tokio, Japan)
Alessandro Zinna (Université de Toulouse 2, France)
Redazione
Coordinatore redazionale: Michela Deni (michela.deni@gmail.com) from 2020
Giampaolo Proni (giampaolo.proni@unibo.it) from 2020
Andrea Bernardelli (andrea.bernardelli@unife.it)
Cinzia Bianchi (cinzia.bianchi@unimore.it)
Michela Deni (michela.deni@gmail.com)
Nicola Dusi (nicolamaria.dusi@unimore.it)
Francesco Galofaro (galofaro_francesco@hotmail.com)
Davide Gasperi (davide@davidegasperi.it)
Valentina Manchia (valentina.manchia@gmail.com)
Antonella Mascio (antonella.mascio@unibo.it)
Federico Montanari (federico.mont@gmail.com)
Valentina Pisanty (valentina.pisanty@unibg.it)
Giampaolo Proni (giampaolo.proni@unibo.it)
Ruggero Ragonese (ruggero.ragonese@unimore.it)
Stefano Traini (straini@unite.it)
Salvatore Zingale (salvatore.zingale@polimi.it)