Questo articolo è stato sottoposto a double blind peer review
autore: Luca De Bortoli (Università di Bologna (IT))
CK One: a shared fragrance. Corporeità e sessualità gender-free
lingua: italiano
data di pubblicazione: febbraio 2018abstract: The polarization masculine/feminine which, in the 1980s, shaped the representation of sexuality and the body in the discourse of fashion – both in the delimitation of market segments (“Pour homme”/ “Pour femme”) and in the semantic positioning of the terms of the category of sexuality – dropped in the 1990s, under the impulse of new proposals that appealed to a new conceptualization of a more inclusive sexuality (in line with the newborn Queer Theory). The advertising campaign for the fragrance Calvin Klein One exemplifies this process; it is hereby analyzed with the aim to provide a paradigmatic example of such a shift in perspective, concerning the themes of sexuality and body representation. The analysis considers several aspects of the campaign and makes a diachronic comparison with other previous advertising campaigns from the same fashion house; thus, the innovation and shift from a separatist and stereotyping paradigm to a more inclusive and neutralizing one are even more highlighted.
keywords: sessualità, corpo, calvin klein, profumo, moda, sexuality, body representation, fragrance, fashioncitazione: Luca De Bortoli, CK One: a shared fragrance. Corporeità e sessualità gender-free, "Ocula", vol.19, febbraio 2018. DOI: 10.12977/ocula2018-1
Ocula.it pubblica saggi di ricerca semiotica, in particolare applicata alla comunicazione e alla cultura, è aperta al dialogo con altri campi di ricerca e accoglie contributi che provengono da ogni ambito delle scienze umane e sociali.