home page
 
METADATI


Questo articolo è stato sottoposto a double blind peer review

Questo artciolo è stato pubblicato in: Ocula 15, Commemorating Charles S. Peirce (1839-1914): Interpretive Semiotics and Mass Media

autore: Toni Marino (Università per Stranieri di Perugia (IT))

Inference in media space. The case of IBM Software Executive Briefing Center – Rome

lingua: inglese

data di pubblicazione: novembre 2014

abstract: In our paper we apply Peirce’s model of Arguments (Statistical Deduction, Probabilistic Deduction, Induction and Abduction) to a communication process where negotiating sense and meanings is emphasized. We selected a communication space where everything is planned as a medium of sense (video terminals, screens, lights, etc.) namely the IBM Software Executive Briefing Center in Italy, a workplace used to exchange views, negotiate or transact. It is based in Rome in the same building as the International Development Laboratory of the IBM Software Group. The Software Center is the place where IBM welcomes its potential customers and has the opportunity to show them its technology and offer solutions.
This paper focuses on “media space” in the Center which is structured by the seller according to his/her idea of the buyer’s interpretive process. This paper analyzes the roles of visual codes in the allocation of functions. It also looks into the relation between the symbolism of the company with its marketing, past history and media space in order to define the buyer’s typology of inference (deduction, induction or abduction) in relation to the communication strategy of the media space design. The research is conducted directly in the field by interviewing the Manager of the IBM Center as well as asking people who use it to fill in an anonymous questionnaire, which analyses both the media space and the plan of the building.

keywords: peirce, inference, media space, abduction, ibm, video terminals, abduzione

OCULA-15-PEIRCE-Marino.pdf ➞ PDF [882Kb]

DOI: 10.12977/ocula37

citazione: Toni Marino, Inference in media space. The case of IBM Software Executive Briefing Center – Rome, "Ocula", vol.15, novembre 2014. DOI: 10.12977/ocula37

  

 

Ocula.it pubblica saggi di ricerca semiotica, in particolare applicata alla comunicazione e alla cultura, è aperta al dialogo con altri campi di ricerca e accoglie contributi che provengono da ogni ambito delle scienze umane e sociali.

Comitato Scientifico

Anne Beyaert-Geslin (Université Bordeaux- Montaigne, France)
Marcel Danesi (University of Toronto, Canada) president from 2014
Alessandro Duranti (University of California Los Angeles, USA)
Guido Ferraro (Università di Torino)
Roberto Grandi (Università di Bologna)
Pino Paioni (1920-2013) (Università di Urbino) president from 2009 to 2013
Susan Petrilli (Università di Bari)
Maria Pia Pozzato (Università di Bologna)
Andrea Semprini (Université de Lille, France; Iulm, Milano)
Alessandro Zinna (Université de Toulouse 2, France)


Redazione

Coordinatore redazionale: Salvatore Zingale (salvatore.zingale@polimi.it) from 2012 to 2017

Cinzia Bianchi (cinzia.bianchi@unimore.it)
Michela Deni (michela.deni@gmail.com)
Nicola Dusi (nicolamaria.dusi@unimore.it)
Francesco Galofaro (galofaro_francesco@hotmail.com)
Davide Gasperi (davide@davidegasperi.it)
Valentina Manchia (valentina.manchia@gmail.com)
Federico Montanari (federico.mont@gmail.com)
Valentina Pisanty (valentina.pisanty@unibg.it)
Giampaolo Proni (giampaolo.proni@unibo.it)
Ruggero Ragonese (ruggero.ragonese@unimore.it)
Stefano Traini (straini@unite.it)
Salvatore Zingale (salvatore.zingale@polimi.it)


 
 
Puoi contribuire alle nostre attività con una donazione compiuta in modo sicuro via carta di credito o PayPal








ISSN 1724-7810   |   DOI: 10.12977/ocula

Ocula aderisce ai principi della Budapest Open Access Initiative (BOAI)

Ocula è indicizzato da Directory Open Access Journal (DOAJ) e Google Scholar

I contenuti di questo sito sono rilasciati secondo la formula di licenza Creative Commons (BY-NC-ND) 

  |  Privacy  |  Ocula.it è pubblicato da Associazione Ocula, via Berti 2, 40131 - Bologna